Smart City Cotroceni

BENEFICIAR
NCH Capital Romania
PERIOADĂ
2016
SUPRAFAȚĂ
119000 mp
STADIU
Concurs
AMPLASAMENT
București
NCH Capital a organizat în 2016 un concurs de soluții pentru un teren de 43000 mp, aflat în momentul respectiv în proprietatea sa.
Zona în care este situat terenul este deosebit de dinamică din punct de vedere urbanistic, aflându-se la o distanță optimă față de centrul orașului și față de cartiere cu o densitate ridicată a locuirii. Totodată situl este bine deservit de transportul public al orașului.
Am propus realizarea a 1000 de apartamente, distribuite în 17 corpuri de clădire. La parterul clădirilor sunt prevăzute dotări publice.
Proiectul a fost declarat câștigător al concursului.
CONCEPT
Locuința colectivă a viitorului trebuie să îndeplinească trei criterii:
- să fie accesibilă financiar
- să fie bine conectată la infrastructura urbană și de transport
- să nu repete greșelile caracteristice generațiilor vechi de locuințe colective
Conceptul nostru pentru Smart City Cotroceni răspunde fiecăruia din cele trei puncte.
- Locuința accesibilă financiar înseamnă:
- de la bun început, designul urban este minimalist, spartan; utopiile barocului post-fordist sunt pentru site-uri cu poze și pentru decoruri de film, nu pentru “Smart City”;
- tehnologia sofisticată e folosită punctual acolo unde se justifică, in rest e preferabil sa lipsească complet. De ce să folosim o solutie complicată de desfumare a parcării, când putem să o ventilăm natural?
- prin densitate se obțin costuri de construcție și costuri de mentenanță rezonabile;
- prin proiect se evită soluțiile scumpe, cum ar fi clădiri de înălțimi mari sau cu subsoluri numeroase.
- Conexiune bună la infrastructura urbană și de transport inseamnă:
- amestec de funcțiuni la nivelul cartierului, al străzii și al clădirii; nu am nevoie să mă deplasez prea departe, pentru ca gasesc tot ce-mi trebuie in apropiere;
- automobilul personal este o opțiune de transport, nu o obligație;
- trama stradală prezintă o alternanță între circulații carosabile permanent, carosabile ocazional și pietonale; astfel locuitorii au posibilitatea să se deplaseze comod către nodurile de transport în comun;
- spațiile pentru parcarea automobilelor sunt suficiente + fiecare nivel de parking dispune de intrare proprie, evitându-se astfel blocaje legate de accesul la parking.
- A nu repeta greșelile generațiilor vechi de blocuri înseamnă:
- în primul rând – și mai important decât toate celelalte: generarea de loturi de dimensiuni rezonabile, care creaza un simț al micii comunitați, al apartenenței la un spațiu definit, controlabil;
- ierarhizarea corectă a spațiilor publice, semipublice și private
- evitarea uniformității: fiecare bloc trebuie să difere ușor de celălalt;
- evitarea masivității: blocurile “monument” sunt pentru Coreea de Nord; “Smart City” înseamnă un joc al geometriei și al materialelor;
- control social al zonelor de acces pe principiile “Defensible Space”. Fară cotloane pentru “băiețași” sau pentru haita blocului. Vizibil, clar;
- cât mai mult spațiu verde, pentru că niciodată nu e destul. Acoperișuri verzi. Dale înierbate pe toate suprafețele circulabile ocazional.
ECHIPĂ
ARHITECȚI:
Andrei Măgureanu
Corina Anghelescu
Maria Buciu
Șerban Patrulius
Andrei Măgureanu
Corina Anghelescu
Maria Buciu
Șerban Patrulius
COLABORATORI
CIRCULAȚII:
Urban Trafic
INSTALAȚII:
Imep Systems
STRUCTURĂ:
Consild
VIZUALIZARE 3D:
Camera 10 Studio
Urban Trafic
INSTALAȚII:
Imep Systems
STRUCTURĂ:
Consild
VIZUALIZARE 3D:
Camera 10 Studio