Reclaiming The River – Dâmbovița

Beneficiar
Primăria Sectorului 3
Perioada
2020-Prezent
Suprafața
17,38 ha
Stadiul
Concurs
Amplasament
București
Concept

Astăzi, râul Dâmbovița este departe de potențialul său generator de sporire a calitate a vieții pentru bucureștenii. Acționând mai mult ca un separator de benzi decât ca un râu, nu prezintă niciun interes pentru pietoni și nu găzduiește niciun fel de activități urbane.

Abordarea noastră pentru rezolvarea acestei probleme este următoarea:

  1. Maximizarea numărului de legături pietonale între cele două maluri ale râului;
  2. Mărirea atractivității malului exstent din beton;
  3. Folosirea acestor două intervenții minimaliste ca un catalizator pentru viitoarele dezvoltări „verzi”.

Locuitorii din București au nevoie de un oraș prietenos cu pietonii, în care să fie încurajată folosirea bicicletelor și a vehiculelor individuale electrice mici. Scoaterea oamenilor din mașini se va întâmpla numai atunci când orașul oferă alternative solide.

Pentru primul punct, am ales o serie de locuri în care sunt propuse poduri pietonale pentru a conecta străzile esențiale de pe ambele maluri ale râului. Scurtarea traseelor ​​pietonale cu 10-20 de minute va genera un beneficiu real pe termen lung pentru cartierele din sectoarele învecinate. Cu toate acestea, nu este suficient să construim aceste poduri doar pentru mobilitate: unele dintre ele pot și ar trebui să devină spații publice deasupra apei.
Astfel de zone pot găzdui mici evenimente (concerte, piețe de volante, evenimente de street food etc.), sporturi în aer liber și oferă vederi surprinzătoare către oraș. Mai mult, acţionează ca mici noduri urbane mai ales în acele cartiere cărora le lipsesc astfel de spaţii şi cu siguranţă au nevoie de ele.

 

Transformarea râului în sine într-o grădină este a doua provocare. Malurile brutaliste existente au caracterul unui canal de ape uzate industrial. Propunerea noastră este să instalăm grădini taluzate prevăzute cu plante acvatice și submersibile de-a lungul malurilor. În acest fel, plantele sunt ferite de fluctuația înălțimii apei și chiar beneficiază de pe urma acesteia.

Pe lângă avantajele de mobilitate și creșterea atât de necesară a diversității spațiului urban, râul în sine va deveni un parc liniar, atrăgând oamenii să petreacă timpul în această zonă.
Aceste intervenții elementare, dar eficiente, sunt menite să schimbe percepția asupra malului râului și să activeze o serie de schimbări pe termen lung care nu fac obiectul brief-ului de concurs, dar care sunt în opinia noastră, o bază pentru proiectele viitoare relevante:

  • Împreună cu specialiștii în trafic, orașul trebuie să analizeze modul de minimizare a traficului auto de-a lungul râului și maximizarea zonelor verzi și pietonale;
  • Locurile de parcare pentru cartierele de-a lungul râului trebuie organizate în parcări publice compacte. Curțile interioare beneficiază și de această strategie, iar comunitatea recuperează părți ale orașului, dincolo de doar malurile râului.
  • Strategiile pentru renovarea fațadelor, acoperișurile verzi și energia alternativă vor urma.

Intervențiile minime de astăzi pot avea efecte maxime mâine. Să înceapă schimbarea!

ECHIPĂ
AUTORI PRINCIPALI:
Arh. Oana Moga
Arh. Jacqueline Cuzino
Arh. Ion-Șerban Patrulius

COAUTORI:
Ing. Peisagist Alexandru Balaș
Arh. Cristina Marcu
COLABORATORI ARHITECTURĂ
Arh. Corina-Andreea Oprea
Arh. Cristina Dinu
Arh. Alexandra Pîslaru
Arh. Nicoara Stoenescu
Toma Aranghelovici
Andreea Stanciu,
Andarda Vijaica
COLABORATORI SPECIALITĂȚI
STRUCTURĂ:
Ing. Valentin Archip