REGENERAREA URBANA A ZONEI PIEȚEI CIBIN, SIBIU

Beneficiar
Primăria Municipiului Sibiu
Perioada
2023
Suprafața
34.500 mp (25.500 mp piete urbane si strazi, 9000 mp cladire)
Stadiul
Concurs
Amplasament
Sibiu
CONCEPT

<ÎNCĂPERILE> URBANE

Piețele urbane, încăperile urbane sunt spațiile căutate atât de turiști cât și de localnici, pentru petrecerea timpului de calitate gratuit în exterior. Zona competiției include o suită de spații  predestinate schimburilor comerciale din trecut, care sunt valorificate curent că piețe urbane.
Starea curentă, cu spațiul urban sufocat de automobile, nu permite o traversare facilă a spațiului, dar nici acele momente de răgaz pe care fundalul orașului le poate acomoda și, pe care noi propunem să le emfazam.
Dezvoltarea spațiului public din Sibiu a fost concentrată pe evenimentele dedicate Capitalei Culturale din 2007, în scopul redezvoltarii piețelor centrale și a unor alte areale de interes ( ex. Piață Aurarilor). Mai târziu dezvoltările au fost concentrate pe infrastructură și nu pe potențialul spațiului urban.
Dacă în piețele centrale deschiderea spațială este completă iar mobilierul perturbă spațiul pe cât de puțîn posibil, în aceste mici încăperi urbane noi plasăm unele elemente de mobilier urban și vegetație pentru confortul trecatorilorsi pentru amplasarea de noi funcțiuni (stații de autobuz pentru turiști, terace pentru alimentație publică, instituții culturale fără perturbarea patrimoniului istoric), păstrând flexibilitatea spațiului pentru găzduirea altor elemente – prin reorganizarea acestuia.

<STRADA ACOPERITĂ>

Volumul construit propus este organizat de-alungul unui ‘cardo’ și ‘decumanus’, care creează conexiuni urbane între străzile înconjurătoare și separă spațiile închise de cele deschise.
‘Cardo’ urmează traseele urbane ale orașului, extinzând stradă Morilor.

Proiectul își propune să se reconecteze cu ‘rădăcinile’ pieței, care în mod original emerge și funcționează pe străzile sau în piețele orașului.

O pantă subtilă conectează străzile orașului cu parcarea, facilitând accesul pentru utilizatori și reușind să elimine majoritatea automobilelor de pe străzi, redându-le pietonilor.
Tranziția între parcare și piață este grădina urbană în pantă, care acționează că un filtu între aceste funcțiuni și zona de trafic intens, de asemenea asigurând umbrire și răcire în timpul verii.

PATRIMONIUL ISTORIC

Conservarea vederii dinspre stradă Malului către silueta orașului vechi a condus la o decizie de a alege un profil zvelt al clădirii.
Două zone sunt organizate la nivelul parcajului pentru a expune descoperirile arheologice. În cazul în care va fi necesar mai mult spațiu în acest scop, alte 8 locuri de parcare pot fi îndepărtate fără a compromite capacitatea parcajului, așa cum este cerută prin tema de concurs.

UN REPER ‘DELICAT’

Situl este așezat pe limita dintre orașul ‘nou’ și orașul ‘vechi’, ceea ce creează o legătură între diferitele țesuturi urbane și a ‘zidului orașului’ contemporan, servind că protecție a patrimoniului local.

Pentru a obține acestea, minimizarea dimensiunii masive a programului arhitectural este gestul potrivit pentru a răspunde caracterului sitului.

CENTURA VERDE
Tranziția între parcare și piață este grădina urbană în pantă, care acționează că un filtu între aceste funcțiuni și zona de trafic intens, de asemenea asigurând umbrire și răcire în timpul verii.

ÎMPĂRTĂȘIREA SPAȚIULUI
O conexiune vizuală mai puternică, mai bună între piață și rău este obținută prin plasarea pieței pe o înălțime ridicată subtil de la nivelul solului.
Spațiul existent este numai atât de mare cât este, astfel cele două funcțiuni principale – piață și parcarea – împart aceeași amprenta.

ACOPERIȘUL VERDE
Vecinătatea răului este un impuls către a genera cât de mult spațiu verde este posibil, utilizând toate resursele, precum cea mai amplă suprafață a sitului, anume acoperișul pieței.

STRUCTURA ȘI MATERIALELE
Pentru a atinge o silueta urbană zveltă, proiectul structural utilizează planșee din beton armat de 30cm care nu necesită grinzi. Structura acoperișului constă în lemn lamelar incleiat, care excelează la amprenta redusă de carbon și calitățile atmosferice ridicate.

ECHIPĂ
Autori principali: arh. Șerban Patrulius, arh. Elena Stoian
Coautori: arh. Cristian Mormenschi, arh.Corina Oprea, arh. Irina Vînătoru
COLABORATORI
Colaboratori arhitectură: stud. arh. Andrei Coșa, stud. arh. Alexandru Hormozanu, arh. Lucian Sandu Milea, arh. Ilona Pantaze
Colaboratori specialități: ing. structură Valentin Archip, ing. peisagist Mirela Dragoș, ing. instalații Adrian Gafton, ing. trafic Cătălin Răceanu